Wednesday 25 September 2013

termenung sejenak






sejak dua menjak ni, aku sering didatangi adek2 junior.
bertanya soalan yang hampir sama, tetapi di dalam versi yang berbeza.


dan hakikatnya mereka di dalam keadaan yang tertanya-tanya.


bermula dengan kisah " bacaan tahlil ", " talkin ", " doa selepas solat ", " qunut " dan pelbagai lagi.


topik yang ditanya tidak mengejutkan aku, kerana aku juga melalui fasa yang sama .


aku diperkenalkan dengan isu bidaah sejak mula lagi aku bertapak di bumi KTSN ni.
hati menolak.

mana mungkin segala perbuatan yang aku buat dari dulu ini satu kesilapan dalam agama.

aku tak nampak di mana salahnya.

bukankah perkara begini mendekatkan kita kepada Pencipta?

fikir aku pada mulanya .

aku keliru.



satu persatu bahan bacaan aku terokai.

tetapi aku tidak pasti, apakah ilmu yang aku cari itu untuk menjelaskan kebenaran.
ataupun untuk mencari hujah supaya aku menang.

boleh jadi aku bias dalam menilai.

ini tidak adil dalam prinsip keilmuan. Aku harus pandai menilai.



BIDAAH

Benda yang sering dianggap kecil. Tapi sebenarnya memberi peranan yang sangat besar dalam kehidupan.

aku cuba mencari, dan lebih mengenali bidaah ini. Sejauh mana kita harus menyentuh isu-isu ini.

ahli sunnah tidak melakukan bidaah.

para salafussoleh tidak menerima bidaah.

entry kali ni bukan aku nak menyentuh apa itu bidaah . apa yang dikatakan bidaah . contoh-contoh bidaah .
tidak.

sungguh, aku bukanlah mereka yang arif, cumanya aku ingin berkongsi beberapa hadis yang mungkin kita boleh berpegang. menunjukkan sejauh mana kita harus berdiri menangani isu bidaah ini.

sabda nabi SAW:

"sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku, akan melihat perselisihan yang banyak. maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku, dan sunnah khulafa' ar-rasyidin, berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah kamu daripada perkara-perkara yang diada-adakan. kerana setiap yang diadakan adalah bidaah, dan setiap bidaah adalah sesat."


sabda baginda lagi :

"sesiapa yang membuat urusan baru dalam urusan kami ini, apa yang bukan daripadanya maka ianya tertolak"


jujur .
ianya buka satu perkara remeh .

dalam satu buku yang sangat ringkas hasil tulisan syeikul yusuf al-qaradhawi, beliau menyentuh, kenapa islam begitu menentang perbuatan bidaah .

1.pembuat bidaah melihat dirinya sebagai orang yang meletakkan syariat setanding dengan Allah.
2.pembuat bidaah melihat undang2 agama mempunyai keurangan dan perlu disempurnakan.
3.perkara yang dibuat menyukarkan agama dan terkeluar daripada tabiat agama yang bertoleransi
4.bidaah dalam agama mengudang manusia meninggalkan reka cipta dalam urusan duniawi
5.Bidaah dalam agama menghapuskan sunnah
6.bidaah dalam agama memecahbelahkan dan menghancurkan kesatuan ummat.

rujuk buku : SUNNAH VS BIDAAH




*****


" aku nak tanya pendapat kau, sebab ada sahabat kita ni dia ada cakap something dekat aku pasal bacaan tahlil ni, "

" dah buat rujukan ?"

" Aku aritu dah balik rumah, aku ada juga buat rujukan."

" apa yang ko jumpa ?"

" memang kebanyakan aku jumpa kata benda ni memang takde sanad, sambungan dengan nabi. nabi pun tak pernah buat . banyak pandangan yang aku jumpa dari aliran syafi'e pun cakap benda yang sama. so, aku nak tanya pendapat peribadi kau macam mana ? "

" aku tahu sedikit je mengenai bidaah . sampai sekarang aku tak berani nak menghukum mana-mana. tapi aku ambik keputusan untuk keluar dari was-was. so, jangan terkejut kalau tengok aku takde waktu mana-mana bacaan tahlil. hehe"

dalam satu hadis yang panjang,

rasulullah bersabda:

"...maka, barangsiapa yang menjaga dirinya dari yang samar-samar itu, berarti ia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya, dan barangsiapa yang terjerumus dalam wilayah yang samar-samar maka ia telah terjerumus kedalam wilayah yang haram, ..."




cuma satu benda yang aku kesal.

kita hendak berbicara mengenai kebenaran.
tetapi kita tidak berhikmah.
apa kita mengharap orang akan bersama kita ?

aku belum cukup kuat untuk menyampaikan kepada orang ramai .
insyaAllah keluarga menjadi sasaran utama 


jujur aku katakan.
kita melayu,
terlalu banyak perkara adat yang kita jadikan ia sebagai ibadah.
mungkin kita perlu ubah .

cukup.

refleksi diri kita dulu .

sungguh, berat untuk menjustifikan sesuatu perbuatan itu adalah bidaah .

kerana aku masih seperti mereka yang terlalu cetek ilmu

Allah, do guide us .

No comments:

Post a Comment