Wednesday 11 September 2013

bangsa islam ?



Umar Al-khattab di saat islam nya beliau,perjuangan yang digendong dibahunya bukanlah berlandaskan bangsa arab semata-mata .

pun begitu,tidaklah bermakna beliau anti kepada bangsa arab !



Daulah khilafah Uthmaniyah menjadi lambang kekuasaan wilayah islam suatu ketika dulu,

namun dijatuhkan dengan kerakusan sifat kebangsaan yang berjaya dimomokkan !


bangsa melayu ?


maaf . terkadang aku menjadi kaku dan diam membisu bila ditimbulkan isu berkaitan bangsa . Bukan kerana tidak berminat ! apatah lagi membenci !

cuma aku terfikir,


setakat manakah perjuangan yang berlandaskan semangat kebangsaan ini harus diterapkan ?
apakah jaminan yang boleh kita dapati hasil dari kebangkitan bersifat kebangsaan ini?
perjuangan bersifat kebangsaan itu untuk siapa ?



" ... kemudian kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal.Sungguh,yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah taala adalah orang yang paling bertakwa.Sungguh,Allah maha mengetahui,maha teliti " (Alhujurat:13)



Dari Umar Al-khattab,

"Kita adalah satu golongan yang diberi kemuliaan oleh Allah dengan Islam. Sekiranya kita mencari kemuliaan selain dari Islam, nescaya Allah akan menghina kita." 

aku tak salahkan kalian yang giat bergerak atas nama bangsa . Namun maaf sekiranya langkah kaki ini tidak bersama .Bukan kerana aku anti kepada bangsa . 

cuma bimbang fokus utama akan lari .

mungkin kalian lebih mengetahui sesuatu yg tidak aku ketahui .


aku bangga bila terjumpa orang melayu waktu di melbourne dulu . so boleh dikatakan semangat kebangsaan itu still wujud dalam diri aku . :)

perjuangan ? 


No comments:

Post a Comment