Tuesday 10 September 2013

Armagedon




Minggu mesra pelajar (MMP) sudah 2-3 hari melabuhkan tirai . Walaupun aku bukanlah diantara mereka yang terlibat menjadi pemudah cara (PC) , seperti biasa , aku lebih tertarik dengan pelbagai isu yang timbul setelah berakhirnya MMP .


Dan yang paling menarik perhatian aku adalah isu berkenaan perang DECTAR yang dari dulu lagi dimainkan . Ada sebahagian pihak yang menentang 'perang' ini , tetapi ada juga sebahagian pihak yang begitu teruja untuk melihat 'perang' tersebut .




Di atas merupakan salah satu luahan hati pelajar berkaitan 'perang' tersebut . Bila aku cuba scroll untuk melihat komen-komen tersebut,adalah beberapa sahabat baik aku yang turut memberikan pendapat peribadi mereka berkenaan 'perang' itu . kebanyakan mereka memberikan pandangan positif dan memberikan backfire kepada confession ini .

atas alasan apa ?

" kenangan manis yang ko akan ingat sampai bila-bila . "




**********



Aku tidak menafikan , bahkan aku tidak menyalahkan mereka kerana itu hanyalah pandangan peribadi mereka sendiri .

Aku juga pernah suatu ketika teruja dengan 'perang' tersebut . 

Tapi bila aku tengok balik video yang lama , aku jadi malu . Menjerit sini sana , dengan macam-macam gaya lagi . Paling kesian bila aku tengok muslimah bertudung labuh pun terpaksa terkinja-kinja .

Kadang-kadang mungkin kita tidak perasan , ada pihak yang sentiasa menjaga maruah mereka terpaksa melakukan satu benda yang mereka sendiri tidak suka , atas sebab tidak mahu dilabel "tak sporting" dan macam-macam lagi .

kesian .

Mungkin kerana kita lelaki , dan perangai dulu agak gila-gila , jadi aku tidak rasa malu dengan tindakan sendiri , bahkan antara yang paling bersemangat malam tu . Tapi bila aku berdiri sebagai pemerhati (melihat video) , aku rasa geli dengan aksi aku sendiri .



" euwwwwww . what the heck . Aku ke tu ? "



Aku cuba bayangkan adik aku yang bertudung labuh tu cuba menjerit-jerit , terkinja-kinja .

memang aku ketuk kepala dia . Tak malu ke ?

Dari Abu Hurairah r.a , bahawa Rasulullah saw bersabda : 
 " iman itu tujuh puluh cabang lebih atau enam puluh cabang lebih ; yang paling utama adalah ucapan 'laa ilaha illallahu" dan yang paling rendah adalah menyingkirkan rintangan (kotoran) dari tengah jalan , sedangkan malu itu (juga) salah satu cabang dari iman . " (hadis riwayat muslim) "



**********




Aku juga tidak menafikan memang pengalaman tersebut menghadirkan satu momen yang manis dalam kehidupan bergelar mahasiswa UKM .

Tapi , kadang-kadang kita kena memijak realiti alam kehidupan bersyariat ,

Manis-manis ni kalau dibiarkan pun tak boleh juga . Mesti ada sukatan dan had yang perlu ditetapkan .

orang kalau banyak sangat minum manis tanpa sukatan dan had boleh menyebabkan diabetes.

samalah dalam kehidupan , kalau semua momen manis nak cedok tanpa ada batasan juga kelak mampu mengundang bencana dari Allah .

pencuri dan kawan dia kalau dah mencuri sama-sama , hampir tertangkap , momen diorang kelam kabut selamatkan diri tu , aku pasti diorang akan claim itu momen yang manis dalam kehidupan diorang . bila terkenang diorang akan gelak sama - sama .

so sama-sama kita fikirkan .

memang bagus kalau ada momen manis dalam kehidupan . Manis tu terlalu subjektif . Pandai-pandai kita menilai dan memikirkan jawapan yang terbaik untuk 'manis' tersebut .

ada yang suka ?
ada yang tidak suka ?

there must be a reason behind each of it .


motif ??



No comments:

Post a Comment