Wednesday 20 January 2016

JPA digantung, pelajar kita yang rentung





Cuti semester yang lepas, sempat juga aku berbual dengan bapa saudara aku. setengah jam juga dia cuba menceritakan kesusahan hidupnya. Ini bulan kali pertama aku dengar, lama-lama bersimpati juga aku dengan keadaan yang melanda mereka sekeluarga. aku hanya berhararap agar dia sebagai ketua keluarga terus kuat membawa keluarganya.


Sepupu aku, katanya digantung oleh kolej, dan tidak dibenarkan untuk mengikuti pengajian untuk sem seterusnya. Pelik juga aku, rupanya dia digantung sebab ada yuran tertunggak yang masih belum dibayar kepada pihak universiti. Bila aku tanya kenapa jadi macam tu, rupanya mereka masih menuggu duit daripada mara yang menjanjikan untuk memberi pinjaman kepad pelajar yang melanjutkan pengajian ke kolej swasta. Aku faham keadaan keluarganya, ayahnya masih mencari pekerjaan tetap setelah satu per satu keadaan yang melanda keluarga.


Setelah bertahun-tahun menunggu, rupanya harapan tinggal sekadar harapan apabila MARA tidak lagi menaja pelajar. Lalu terkontang-kantinglah nasib sepupu aku ni terpaksa memikirkan cara untuk membayar yuran-yuran tersebut. Bila aku tanya pointer dia berapa, agak tinggi juga. Mungkin nasib kurang menyebelahi dia, dengarnya sekarang dia sedang mencari kerja untuk mencari duit bagi membayar yuran yang ada sementara menunggu sem yang seterusnya.


Jadi, bila aku mendengar berita mengenai biasiswa JPA yang akan digantung buat masa ini membuat aku memikirkan akan beberapa nasib mereka yang tidak berkemampuan tapi becita-cita untuk melanjutkan pengajian di menara gading. Bukankah pendidikan seharusnya menjadi turning point bagi mereka mengubah keadaan mereka? Nampaknya rakyat yang harus membayar nilai kebodohan pemimpin kita pada hari ini.


baca di sini. http://www.malaysiakini.com/news/327638

" According to Sin Chew Daily, this was confirmed by Minister in the Prime Minister's Department Wee Ka Siong who raised the issue at the cabinet meeting today following several complaints from high-achieving students.
Wee said he had asked the Prime Minister Najib Abdul Razak to rethink and reinstate the scholarship.
"The prime minister understands that the economy is not good at the moment and the people are facing heavy burden so he has instructed the chief secretary to the government and JPA to come up with a new solution.
"I can't say for certain if there will be a change of decision but we (MCA) have tried our best to appeal the matter because we don't know how the economic situation will develop," Wee was quoted as saying by the Chinese language daily.
The suspension applies to both overseas and local scholarships and affects some 700 placements this year. "

No comments:

Post a Comment