Monday 21 March 2016

#1 MENDEFINISIKAN FINANCIAL FREEDOM



Jujur dengan aku, apa yang korang faham bila pertama kali dengar pasal konsep financial freedom? korang mesti terbayangkan orang yang tiada had ketika membeli belah. Bebas berbelanja. Ada mansion dalam estet yang bernilai jutaan ringgit. jet peribadi sendiri. tiap bulan belayar atas cruise peribadi. etc etc

Jangan risau, sebab aku dulu pun fikir macam tu juga. Sebab tu aku percaya kata-kata 'knowledge' tu perlaburan yang paling power. Kau tak rugi apa jika kau invest something terutamanya bab ilmu atau pengetahuan. sebab dengan ilmu yang kau apply, kau boleh turn things yang impossible kepada possible. Aku jamin !

Bila aku sebut pasal financial freedom depan member-member aku, aku yakin dan percaya di sebalik hulu pangkal hati mereka, mesti ada yang tersenyum sinis, "seriously? Financial freedom bro? Talking nonsense ea bro?" Kau nampak tak macam mana orang korporat mendefinisikan maksud financial freedom menyebabkan mereka dilihat elitis di kalangan marhaen jalanan. Diorang mendefinisikan sesuatu yang menyebabkan kau kelihatan mustahil untuk capai setaraf mereka.

oh come on dude, kita ubah definisi ni biar kita juga boleh pecahkan tembok kapitalisme yang dah lama membezakan kaum pekerja dan kaum elitis. Kau percayalah yang kita juga mampu capai financial freedom yang kita inginkan. Dan meletakkan kita searas dengan elitis di luar sana.

tapi definisi yang bagaimana?

Definisi yang Alwi Adam maksudkan bersifat lebih terbuka dan praktikal bersesuaian dengan individu masing-masing. Kau percaya tak keperluan dan kekuatan berbelanja seseorang itu takkan sama antara satu sama lain? that's why definisi yang diperlukan perlu mempunyai fluidy dia tersendiri dan tidak rigid. Keperluan berbelanja korang mungkin agak tinggi sikit sekiranya gaya hidup korang dah terbiasa dengan kehidupan yang mewah. Dan sekiranya korang dah terbiasa dengan gaya hidup sederhana, maka keperluan belanjaan korang juga akan berkurangan.

1. Kumpulkan jumlah perbelanjaan
kumpulkan jumlah belanjaan korang mengikut income yang korang bakal terima. Ada yang dapatannya mengikut bulanan, jadi kumpul jumlah perbelanjaan mengikut bulanan. Ada yang acah-acah eropah yang dapat secara mingguan, ikut koranglah nak guna mingguan ataupun bulanan. Sebagai contoh, Mungkin seseorang perlukan RM2000 bulanan untuk tampung kehidupan dia.

2. Bezakan dahulu apakah income aktif, dan income pasif
income aktif atau bahasa mudahnya, pendapatan utama individu. Sebagai manusia biasa yang tidak bercadang untuk mendapat financial freedom, pendapatan utama adalah wang yang akan mereka keluarkan untuk menampung kehidupan secara harian. Daripada wang ini mereka salurkan untuk simpanan masa hadapan, bayar hutang dan simpan sebagai wang kecemasan. Income pasif pula dalam mudahnya ialah pendapatan sampingan yang kita jana mungkin daripada bisnes kecil-kecilan ataupun perlaburan.

3. Bagaimana menjadikan kita seorang yang bebas kewangan?
Seseorang yang digelar financial freedom bukanlah mereka yang mampu menyelesaikan perbelanjaan harian dengan income aktif, sebaliknya mereka yang digelar financial freedom adalah mereka yang mampu atau berjaya menaja kehidupan mereka sendiri dengan income pasif secara konsisten dan istiqamah. Sebagai contoh, untuk mereka yang memerlukan belanja RM2000 setiap bulan, mereka memerlukan income pasif sekurangnya RM2000. Puff, mereka dikategorikan sebagai orang yang bebas berbelanja, kerana masih punya income aktif yang masih tidak disentuh.

4. Mula berfikir dan menaja kehidupan dengan income pasif
Menteri sendiri juga sedar, disebabkan kelemahan mereka mentadbir negara, untuk hidup, marhaen perlu melakukan dua kerja. Jadi kita perlu mula melihat diri sendiri dan bak kata Chris Gardner "start where you are" . Perhatikan sekeliling anda, dan anda akan pastikan ada sesuatu bahan yang agak fundamental yang anda perlukan untuk langkah pertama mengejar income pasif anda.

Dah faham?

Dah faham? bagaimana? Rasa mustahil? tahniah, lengkapkan dengan ilmu supaya kita tidak turun ke medan ini dengan tergopoh-gapah kerana gopoh-gapah itu sifatnya untuk syaitan. Sudah faham, fahamkan kawan yang lain juga !!

No comments:

Post a Comment