Saturday 7 December 2013

hopeless





" Masyarakat perlu kan orang-orang macam enta syeikh ! "


ujar Dr Hizul kepada kami. Urat leher yang timbul jelas menunjukkan yang beliau serius. Kerut di dahi, dan lebam di mata jelas menunjukkan yang beliau berlelah siang dan malam.

Demi tarbiyah.


" ana tengok masyarakat kita dah tenat. Sangat-sangat tenat. "

Tiada jawapan dari kami. Aku dan Daud hanya merenung dan mendengar taujihat julung-julung kali daripada pengasas gerakan jemaah SINERGI tersebut.


Aku cuba menilai diri.

Allah.

bagaimana caranya untuk aku terjun dalam masyarakat ?
Apa persediaan aku untuk berada bersama-sama dalam masyarakat ?

Allah.

aku risau hanya digelar idealis semata-mata.
aku risau kata-kataku hanya retorik semata-mata.

hakikat, aku juga sedih dengan diri sendiri.

No comments:

Post a Comment