Monday 15 June 2015

Bicara untuk Saudaraku di sana


" Perumpamaan orang-orang mukmin dalam saling kasih mengasihi dan sayang menyayangi, laksana sebatang tubuh, apabila salah-satu anggotanya mengadu sakit, seluruh anggota lain turut merasa demamnya dan berjaga malam. "

Raymond merenung hadis yang dibelek sebentar tadi. Terpaku dia seketika. Buku merah kecil itu diletakkan ke tepi. Matanya merenung jauh ke luar jendela. merentasi sempadan bangsa yang dicipta manusia. Kadangkala pandangannya jauh merantau ke negara timur tengah, melayang juga ke tebing barat sana. Terhenti juga kepada lambaian anak-anak kecil rohingya di atas kapal samudera. 


Hatinya ragu. Apakah hadis ini yang salah, atau dia yang sudah tersasar? Bukannya dia tidak tahu, pelajar yang mempunyai asas pemahaman sosiopolitik tahu segalanya apa yang dikatakan dengan negara bangsa. Ya, negara bangsa. Itulah harga yang perlu dibayar demi sebuah kemerdekaan. Dasar imperialisme barat benar-benar meninggalkan parut luka yang mendalam di kalangan masyarakat islam. Masyarakat kita.


Terngiang-ngiang juga bait-bait lagu kumpulan lelaki dari eropah yang dihafalnya, kumpulan Soldier Of Allah tidaklah terkenal dikalangan masyarakat Malaysia, tetapi liriknya telah lama bertapak dalam hatinya.

In 1924 

Our state was demolished 

Hundred years of planning And their plans were accomplished 

Kafirs broke our bond 

Contaminated our knowledge 
Better listen up 
because you won't learn this in college 



Beginning of the end 

and the divisions began 

Step by step 

they divided our lands 
in 1921 saudi arabia & iran 
next year egypt & 
In 32 iraq 



In 1945 

jordan indonesia 

Lebonen & syria 

Two years later 
The division of India 
the Muslims took a stand 
and demanded 
the ruling of Islam 
so they gave them pakistan 
but it was only an illusion 
a false resolution 
far from the solution 
In 1948 
The Jews establish their israeli state  

" Hidup di dalam sistem divide and rule benar-benar menghancurkan serpihan cinta yang ada di dalam hati kita. ". Rafiq yang sedari tadi berselimpuh sambil membuka bungkusan megi goreng yang dibelinya sebentar tadi terkelu. Inilah nilai seorang sahabat. Sentiasa perlu bersedia dengan spesis manusia yang suka bermain-main dengan awan fikirannya jauh di angkasa sana. Bukannya Rafiq tidak tahu, faham benar dengan kawannya seorang ini. Gemar berfikir, gemar membaca, dan gemar bermain dengan sentimen yang mencabar sistem.


" hmm. kali ni apa pula Ray? ". Ejek si Rafiq.


" Kau percaya sistem divide and rule yang membawa kepada konsep negara bangsa ini yang terbaik? " Soal Raymond. Kali ini soalannya betul-betul mematikan segala ayat yang ada di kepala Rafiq. Dia tidak tahu apa yang bermain di kepala sahabatnya. Hendak diketuk dengan helmet, risau pula dipersoalkan ibu si Raymond ini nanti. jadi dia hanya mendengar.


Apa yang dipersoalkan Raymond itu ada benarnya. Agenda barat hanya satu. Memecahkan kuasa pemerintahan islam, demi mencapai kemenangan yang mutlak. Kemenangan sebagai nadi pembalasan kepada siri-siri perang salib yang dialui mereka sebelum ini. Perpecahan di kalangan umat islam bukan sekadar fizikal di atas peta, Tetapi nilai cinta yang dipupuk sesama saudara islam itu semakin pudar apabila sentiasa diapi-apikan dengan semangat negara bangsa.  


" Ukhwah islamiyyah kita sudah tiada, dan yang tinggal hanya semangat negara bangsa. " 


" Tak baikkah perkara tersebut? "


" Aku juga terkeliru dengan semangat nasionalisme. Hendak dikatakan mengandungi keburukan, ada juga kebaikannya. Hendak dikatakan semua baik, pergaduhan dan sentimen kebenciaan juga lahir dari nasionalisme yang berlebih-lebihan. " 


Raymond bangun, lantas bergerak menuju ke meja bacaanya. Buku nota di ambil dan dia cuba mencatat sesuatu. Itulah rutinnya, apa yang dirasakan perlu untuk dicatat, dia cuba tinggalkan di dalam buku nota yang menyimpan semua koleksi pandangan dan pendapatnya. Terlalu takut untuk dicurahkan kepada bacaan awam kerana kebiasaannya pandangannya datang dan pergi tanpa syarat. Dan adakalanya tindakan susulan tidak muncul jua. Risau benar jika disamakan beliau di dalam Al-quran sebagai golongan orang yang bercakap tetapi tidak amalkan.


Posisi tempat duduknya dibetulkan. Dia perlu berada dalam keadaan yang selesa untuk mencurahkan segalanya.

Mereka di Palestin, Syria dan Rohingya atau dimana sahaja mereka yang ditindas di sana. Selagi kalian bukanlah saudara yang melepasi batasan sempada negara bangsa kami, kami tetap sama.
Beribu-ribu tubuh kalian sudah jatuh syahid menghadap ilahi. Berapa ramai pula yang telah lumpuh dan tercedera, tetapi tubuhku tidak pula terasa apa-apa.
Pemimpin kami tidak bersuara. Anak-anak kami tetap berjaya. Kami juga tetap masih mampu bergurau senda. Hari raya diraikan seperti biasa. Bulan ramadhan masih segar berbelanja. Mc Donald masih bangga ditelan. Apa yang mmbezakan?
Mujurlah Mark Zuckerberg mencipta ruangan alam maya facebook. Banyak maklumat-maklumat yang kami terima. Perjuangan-perjuangan di atas papan kekunci terasa puasnya. Semoga esok Palestin bisa dibebaskan bicaranya.
Dan aku masih lagi gembira dengan negara bangsa aku sendiri. Berjalan bebas di muka bumi. Melakukan rutin-rutin yang telah sebati dalam diri.
Kata mereka lagi, separuh diriku telah mati di sana.
-Ray, June2015 

Raymond menyeka air-matanya yang mengalir hinggap di bibirnya. Hari itu dia lepaskan segala isi hati dalam tulisan ringkasnya. Ah, lembut sangat hati lelaki ini.

"

No comments:

Post a Comment