Friday 12 June 2015

Ber-Panas hati di stesen minyak


Rabu lepas aku hantar Malek ke lrt. Nak balik Kedah katanya. Cuti 4 hari. Bila Malek balik kampung, maka keseorangan lah aku kat rumah kami. Bukan aku tak suka duduk rumah sorang diri, cuma aura untuk study tu aku rasa dah boleh agak dah kemana. Mungkin dia juga balik ke Kedah bersama-sama jasad Malek. Kalau sebelum ni aku plan untuk study dari pukul 8 pagi ke 12 malam, aku dah boleh nampak dah future plan aku tu kemana. Kuajaq Malek. Kau telah rosakkan plan aku. Sampai hati kau tinggalkan aku sendirian di rumah.



Ahad nanti aku balik awai Man. " Pujuk Malek.


Bila aku keseorangan, secara kebiasaanya aku akan cepat bosan. Dan bila aku bosan, study bukanlah rawatan yang mujarab. Lalu mulalah aku memikirkan cara bagaimana untuk sibukkan diri aku dengan perkara lain, asalkan bukan perkara akademik. Sekejap-kejap ada aura yang suruh aku pergi ke PWTC untuk pergi booth gerak budaya. Ada 3 buku yang aku dah target untuk beli. Cuma sabarkan diri sebab ada lagi beberapa buku yang aku kena habiskan.


Bukan senang aku nak melawan aura-aura yang wujud dalam badan aku bila keseorangan ni. Seminggu aku pujuk diri untuk tak terlibat dengan demonstrasi GST 1 Mei nanti. Entah macam mana seolah ada bisikan halus yang menyebabkan aku membuat keputusan u-turn.


Penat berdemostrasi, aku balik ke rumah. Perut mula rasa lapar, dan aku rasa eloklah aku jinakkan perut aku dengan sedikit makanan sentuhan western. Duit dalam dompet tak berapa nak ada, tapi aku pujuk diri sendiri.


alah, bukan selalu. Sekali sekala. "


Sampai stesen minyak, aku usha sikit dompet. Tengok dulu berapa keping duit seringgit yang ada. Rasa sayang nak pecah duit sepuluh ringgit. Kalau ada dua ringgit, dua ringgit jela aku isi. Kalau ada 3 ringgit, 3 ringgit la aku isi. Aku pun tak tahu spesis perangai siapa la yang melekat kat diri aku ni.


cantik, ada 3 ringgit. "


Selamba aku jalan ke kaunter sambil mengeluarkan duit 3 ringgit tersebut. Hujan renyai-renyai, tapi keinginan aku untuk merasai makanan western tidak akan mampu digugat dengan halangan kecil tersebut. Inilah ketegasan aku dalam membuat keputusan.Hal-hal makanan bukanya perkara yang boleh dibuat main.


bang, pam 16 kasi 3 ringgit. "


Duit aku hulur. Aku cakap laju. Aku pun tak pasti samade brader tu dengar atupun tidak berapa yang aku sebut tadi. Takpe, aku dah bagi 3 helai duit seringggit. Takkan la aku nak isi 2 ringgit. Sementara menunggu minyak 3 ringgit dimasukkan ke dalam tangki motor LC, aku cuba luangkan masa untuk refleks diri. Rasa geram. Sebelum ni tak pernah-pernah pulak diri aku buat hal nak itu la, nak ini la. Tapi bila keseorangan macam macam pulak songeh nya.


Ni belum duduk sorang dalam kubur lagi. " bisik hati.


Aku cuba tengok berapa liter dah masuk dalam tangki motor. Ah, baru seringgit lebih, takkan dah perlahan flow minyaknya. Seingat aku, aku bayar tiga ringgit. Bukannya dua ringgit. Minyak berhenti tatkala meter menunjukkan angka 2 ringgit. Hati aku jadi panas. Duit aku bukannya banyak sangat kalau diorang nak kebas aku dengan benda-benda macam ni.


Takkan brader tu tak perasan aku bagi tiga ringgit. Bukannya banyak. 3 keping je pun. "


Kepala aku dah mula buat andaian yang bermacam-macam. Brader ni nak kebas duit aku la, brader ni sengaja la. Inila dia perangai kapitalis yang kerja tak habis-habis nak menindas orang. Berbekalkan semangat demonstrasi yang belum pudar, dan keadaan ekonomi poket sendiri yang meruncingkan, aku dengan semangat bergerak semula ke kaunter. Aku dah tak peduli apa yang akan terjadi, aku akan berdebat dengan dia sehingga aku dapat hak aku, iaitu minyak motor satu ringgit. Jangan sampai aku rempuh.


Dalam nak berjalan. Aku nampak brader di kaunter tersebut senyum melayan pelanggan yang lain.


Ah. Dusta. Senyumlah kau bila kau dah rembat duit aku seringgit. Kau tunggu. "


Belum sempat aku tegur brader tu, tiba-tiba ada kuasa yang menundukkan kepala aku ke lantai. Kini aku dah tahu puncanya. Aku ambik. Aku tak toleh dah brader tu. Aku start enjin moton, aku terus pergi tanpa sebarang bicara.


kali ni kau selamat. "


p/s: Aku dah kira kot beberapa saat sebelum aku hulur duit tu kat kaunter, entah waktu bila yang seringgit tu sempat pula melayang-layang jatuh ke lantai. Ada toyol ke kat stesen minyak?

No comments:

Post a Comment