Friday 12 June 2015

Perut oh perut


Dalam posting O&G ni macam biasa. Ketidak sama-rataan gender dia agak significant. Kalau dah namanya lelaki, jangan ingat mudah kau nak jumpa patient yang betul-betul boleh bagi kerjasama. Ada. Tapi dalam kadar yang sangat sedikit. Ikut rezeki.



Macam biasa, rutin harian yang sama. Memandangkan peperiksaan short-case yang semakin hampir. Aku makin ligat meneruskan misi mencari perut-perut yang boleh aku palpate. Kalau nak harap diri sendiri ni yang pergi cari seorang diri, memang perjalanan aku hanya one-way menuju ke bilik jela. Maka terpaksalah aku menggunakan pendekatan politik aku dengan berpaut atau mendampingi mana-mana orang rajin. sekaligus aku paksa diri untuk jadi rajin.


kau jangan tak tahu, nabi kata,


kalau kau kawan dengan penjual minyak wangi, bau badan kau pun jadi wangi. Kalau kau kawan dengan orang buat besi, tak pepasal bau badan kau pun sekali tengik. "


Cerita pasal patient, bukan sekali, bahkan banyak kali dah aku kena rejek dengan patient. Terutama patient melayu. Malu katanya. Aurat katanya.


kau dah tanya dah patient ni? dia bagi tak? "


dia tak bagi. Suami dia imam kot. "


Tapi sayang. Lain kali pakai baju lengan panjang sikit ye kak. Bukan perut je aurat, lengan pun aurat juga.


Macam biasa, pagi ini aku aim, paling kurang aku akan urut 3 perut hari ini. Azam yang jarang-jarang aku tanam. Hanya muncul sekali-sekala bila exam menjelang tiba sahaja. Tapi masalah yang aku hadapi kali ini adalah partner aku seorang lelaki.


chaperone kita takde ni man. Mana nak cari student perempuan? "


" Hmm. Aku pun tak sure. "


Tula Man, dulu aku dah kata. Carila sorang girlfriend. Senang boleh jadi chaperone. Takyah nak risau pasal exam. "


Takpela bro. Aku lagi takut tuhan marah, daripada takut gagal exam. "


Err. Lunch already ke bro? "


Padu kan?

p/s: Biasanya apabila ada new case patient yang duduk dekat bed aku, aku akan tanya soalan pakej selepas selesai clerk. " boleh tak saya nak palpate perut puan? " " Boleh ke saya nak observe puan kat labour room nanti? "

No comments:

Post a Comment