Saturday 4 July 2015

Tangan-tangan kotor yang membinasakan diri sendiri



وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آَمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ 

" Dan Allah telah membuat satu perumpamaan (dengan) sebuah negeri yang dahulunya aman lagi tenteram, rezekinya datang kepadanya melimpah ruah dari segenap tempat, tetapi penduduknya mengingkari nikmat-nikmat Allah, kerana itu Allah merasakan kepada mereka pakaian kelaparan dan ketakutan, disebabkan apa yang selalu mereka perbuat. "
( An-Nahl:112 )


Abdullah Bin Abbas ra dalam membahaskan ayat ini menceritakan negeri yang dulunya aman dan tenteram itu adalah Kota Mekah. Makkatul Mukarramah dahulunya sangat tenteram dan aman. Kota peninggalan agama Hanif itu berkembang pesat dizamannya. Menjadi tempat persinggahan mereka yang ingin menunaikan haji. Siapa yang tidak kenal bangsawan-bangsawan yang terkenal lahir di kalangan masyarakat ketika itu. 

Sayang sekali penolakan kepada agama yang dibawa Nabi Muhammad saw, menjadikan mereka dikalangan yang tidak bersyukur dengan nikmat tuhannya. Murka Allah menjadikan kehidupan mereka seterusnya bertukar 360 darjah. Negara yang dahulunya dikatakan tenang dan aman maka muncul pula siri-siri penentangan dan peperangan yang menyebabkan generasi-generasi ketika itu hidup dalam ketakutan, meskipun tidak semua hidup dalam kelaparan. 

Namun inilah indahnya bahasa al-quran. Al-quran yang kekal dan konsisten memberi nilai pelajaran daripada umat-umat terdahulu untuk generasi kemudian belajar.


" Kenapa dalam al-quran tidak disebut nama-nama secara spesifik ? "

" Kenapa peristiwa-peristiwa di dalam al-quran tidak menyebut nama-nama orang ataupun tempat yang spesifik? "  


Antara beberapa persoalan yang dikemukakan ustaz Ridha dalam liqa' tempoh hari. Terdiam juga aku pada awalnya. 


" Kerana di dalam al-quran menceritakan mengenai tabie manusia. Sikap dan sifat orang-orang terdahulu yang mana diwarisi oleh generasi sekarang. Dan al-quran diturunkan menjadi rujukan yang relevan sepanjang zaman. " 


Bermakna, sekiranya zaman dahulu mempunyai Firaun, zaman sekarang kita punya orang yang mengaku menjadi tuhan. Sekiranya dahulu kita punya ashabul kahfi, sekarang kita akan punyai jiwa-jiwa anak muda yang tidak akan tunduk kepada kemungkaran dan kemaksiatan. Dan juga bermakna, sekiranya dahulu ada negara yang aman damai bertukar menjadi binasa, hancur dan kacau bilau, maka zaman sekarang juga pasti akan ada negara yang akan menerima nasib yang sama sekiranya berlanggar dengan ajaran-ajaran islam yang telah diwartakan.

Inilah bahasa al-quran yang menyampaikan peringatan untuk mereka yang beramal dengannya. Sayang sekali, namun hanya beberapa ramai pula yang beriman dengannya. 

Ah. gusar aku melihat negara yang aku cintai ini. selepas satu perkara, satu perkara pula berlaku. Oh Tuhan, apakah pengajaran yang Engkau ingin sampaikan,

Bermula dengan kekacauan yang pernah berlaku dalam syarikat penerbangan. MH370 telah bertahun-tahun hilang tetapi masih tiada sebarang bukti dimana jasad-jasad insan didalamnya bersemadi. Kita dicabar pula apabila MH17 ditembak jatuh pejuang Ukraine ketika dalam perjalanan pulang dari Belanda ke Malaysia. Pengenalan GST bagi menampung beban hutang negara, subsidi dikurangkan dan terkini, ligat berita mengenai kegawatan ekonomi negara yang berlaku yang katanya hampir kepada krisis ekonomi yang pernah menimpa kita suatu masa lalu. 

Bila lagi kita mahu belajar dengan al-quran? 


1 comment:

  1. Ahhh, sungguh seronok duduk bermuhasabah dengan ustaz Ridha. Mohon setiap liqa bersama beliau dicoretkan sedikit buat kenangan mereka yg terpisah dari jalanan. Iskk

    ReplyDelete