Monday 3 December 2012

special for u :)

~bismillahirrahmanirrahim~

assalamualaikum..apa khabar?sihat? :D
insyaAllah masa yg ada skjap ni sebelum start study,
aku ada sdikit perkongsian yg ingin di"share"kan...

so,perkongsian ni sering aku bawakkn dalam usrah ataupun mana2 meeting..
sebab apa?
sebab aku xnak bnda ni aku lupa..
sebab benda yg kita buat berulang-ulang ni la yg buatkn kita senang nak igt..
isnt it?

so,apa kata kalau lepas ni,bila kita dpt sesuatu input baru,
kita sampaikan pd kwn2 kita..
lepas sorang,kita cerita kt sorang..
bila ada meeting,kita bg perkongsian dulu sebelum proceed kpd gerak kerja lain..

ingat x hadis ni?

"ballighu a'nni walau aayah"
-sampaikanlah apa2 dariku walau sepotong ayat-

rasanya x perlu kot untuk rasa takut,or rasa "diri ni pun x baik lagi,cmne nk tegur org"..
ape lg..jum kita jadi penyampai agama Allah :D
insyaAllah..

**************

insyaAllah hari ni nak cakap ttg satu hadis qudsi..
wait..!
hadis qudsi?
ape tu?
tawu x apa maksud hadis qudsi tu?
haha..nak tawu lebih,sila lah rujuk sapa2 yg lebih alim dlm bnda ni,
tp secara simplenya,
hadis qudsi ni adalah apa2 makna,ataupun isi kandungan 
yg datangnya daripada Allah
tetapi dilafazkan oleh rasulullah saw
samaada baginda dapat melalui ilham ataupun mimpi..
yg mana kalau kita perasan ada hadis2 yg kata
"bahawa Allah saw berfirman"..
haaa..yang ni lah hadis qudsi...
dah pahammm??
bagus !!


so,ada satu hadis qudsi ni yg saya dgr dari  ustaz halim hasan..
sngt2 terkena pada diri sendiri..
tu yg melekat terus hadis ni kt diri..

"dari syeikhh albani yg meriwayatkt hadis ini sohih...
Allah saw berfirman,wahai hambaku,sesungguhnya aku sering mengintai hati hamba2ku..
tetapi kamu x perasan...
sedang aku mengintai,aku dapati engkau sedang mengingat sesuatu yg selain dari diriku"

Allah berhenti seketika pada ayat tersebut,Allah x mention sama ada dia sedih,kecewa ataupun kecik hati..

tapi para ulama cuba untuk membuat analisa 
mereka menqiaskan dgn perasaan manusia...

bayangkanlah,kalau kita ada pasangan..
tgh2 kita kerja..kita asyik teringat je pasangan kita tu kat rumah..
so bila abes kerja kita excited la nk jumpa dia kat rumah..
tp bila kita buka je tombol tu,
kita tengok dia tengah bergayut dgn org lain..
dia ingat org lain..
dia x igt pn kat kita...
boleh bayang x macam mana remuknya hati kita time tu..
1st time aku dgr hadis ni aku nangis..
betul hati aku mmg byk terleka dari mengingati Allah..
manusia kan..kdg2 syaitan uji kita dgn kesibukan..
terus kita x ingatkn Allah...
ok..sambung hadis tadi,

kemudian Allah saw mula bertanya
"ketika kamu sakit,siapakah yg menyembuhkan kamu?
ketika kamu susah,siapakah yg melapangkan kamu?
ketika kamu menderita,siapakah yang memberi kesenangan kepada kamu?
dan ketika kamu didalam kubur,siapakah yang membantu kamu?
Aku atau org lain yg kamu slalu igtkn selain dari aku?"

terasa x?
:'(

manusia zaman sekarang ni mmg pelik ckit...
sepatutnya,bila dlm keadaan terdesak kita lebih ingatkan Allah...

tapi..zaman sekarang,bila susah..kita pegi lepak2..
kita pegi enjoy2...
kita pegi tengok wayang..
terutamanya diri ni la...
kita ingatkn semua ni boleh buat diri tenang..
tp kita lupa dgn ayat ni..

"ala bizikrillahi totmainnul qulub"
13:28 

insyaAllah..sama2 kita ambil ibrah atas kesilapan kita sebelum ni..



mood:tengah belajar menerima ujian Allah..baru menerima ujian..semalam kemalangan..naik kereta kawan..
terlanggar tiang..kos repair =RM1k lebih.. :'(
tipu la x sedih..tp tgh cuba untuk husnuzon..mungkin ada hikmah di sebalik masalah yg datang..
ya Allah...kurniakan aku kekuatan..
:)

jum study..
kata nk jadi doktor muslim yg berjaya..
^^

hehe..sedap x?cuba teka sbb apa aku beli bnda ni??

tettttt...hahaha..sebab aku lapa laaa ^^

1 comment: