Thursday 19 March 2015

Syoknya kawen ;)

Apa yang kau faham mengenai "baitul muslim" ?


Berkali-kali sebagai ahli, kita dihidangkan dengan topik-topik sebegini. Tidaklah selalu, tetapi setiap kali sesi pimpinan baru, perkara ini tidak pernah dipandang kecil. Satu ruang atau medium disediakan supaya setiap ahli faham, apakah " peranan " sebenar baitul muslim. Dan kenapa ia dititikberatkan.


Pembinaan sebuah keluarga baitul muslim tidaklah kurang daripada menggoncangkan jiwa-jiwa pemuda-pemudi pasangan itu semoga bergerak lebih laju dan tsabat dalam perjuangan. Marcapada, penggunaan terma itu juga kian diubah dengan pelbagai terma baru seumpama baitul haraki, supaya masih gah nampaknya pembinaan keluarga tersebut.


Ya, pembinaan keluarga yang berbeza pada dasarnya, keluarga yang terbina atas faktor gerakan. Keluarga yang terbina atas dasar da'wah dan keluarga yang terbina demi meneruskan dasar jemaah. Itu yang membezakan baitul haraki dari perkahwinan biasa.


Tapi sayang, sekiranya perkahwinan yang terbina itu, mengapa seringkali ia menjadi alasan agar kita tidak diberikan taklifan ? 

" tak boleh syeikh, ana ada isteri nak kena jaga. "

Mengapa perkahwinan itu sering kali menjadi halangan sekiranya diadakan sebarang perjumpaan ?

" tak boleh syeikh, ana kena balik awal, anak bini ada dekat rumah. "


Bukankah dasar perkahwinan baitul haraki itu disebabkan kerana kita yakin bahawa pasangan kita faham apa yang kita PERLU lakukan ?

" enta tak kahwin lagi, senangla cakap. "


Sudah tentu, sekiranya aku juga lakukan perkara yang sama, henti memanggil ia dari sebagai baitul haraki. Kerana baitul haraki tidak mungkin merencatkan haraki jemaah. Cuma kadang-kadang aku pening. Begitu banyak baitul-muslim yang dibina. Tapi makin hilang mereka-mereka dimamah keluarga bahagia.


Aku pernah bersembang dengan seorang abang yang aku kira sangat aktif melibatkan diri dengan kawasan. Beliau ditugaskan ke merata tempat, dan kadang kadang terpaksa berjauhan dengan orang rumahnya.

" tak rindu isteri ke bang? "

" siapa tak rindu. Nak buat macam mana, hidup bermadu kan. "

" ??? "

" iyela, bermadu dengan perjuangan. "


Semua orang boleh sembang nak bina baitul muslim atau baitul haraki. Tapi berapa ramai je yang betul-betul ikut kepada matlamat asal pembinaan baitul muslim tersebut. 


" baiti jannati. "


Patutlah berehat sakan, dah sampai syurga rupanya.

1 comment: