Sunday 18 January 2015

With L.O.V.E





ketika dia masih menjadi seorang rahib wanita yang masih muda, mengajar di sekolah menengah bagi kelas pertengahan di Calcutta. Dia sering melemparkan pandangan keluar tingkap dan melihat penghidap penyakit kusta di jalanan.


" saya ternampak ketakutan yang terbayang di mata mereka. Takut yang saya maksudkan adalah takut yang mereka tidak akan disayangi, takut yang mereka tidak akan menerima rawatan yang sepatutnya. "


Dia tidak dapat melupakan ketakutan tersebut dari fikirannya. Dia sedar dia akan terpaksa keluar dari biara yang selamat, pergi ke jalanan, dan buka sebuah rumah aman untuk penghidap sakit kusta di India. Dia sudah menjaga lebih kurang 149000 penghidap sakit kusta, memberi rawatan dan mencurahkan kasih sayang tanpa berbelah bahagi sepanjang hidupnya sebagai mubaligh dan pengasas ' missionaries of Charity '.

ibu Teresa.

-Dale Carnegie



kau nampak ? Kau rasa apa kau boleh belajar dari legend missionary sorang ni. kasih sayang . Nabi menyampaikan islam sehingga diterima ramai, bukannya atas faktor peperangan mata pedang semata-mata.

perut aku senak bila orang kata, islam hanya boleh menang hanya dengan peperangan !

aduh kawan. nabi perawat hati manusiawi. mengisi hati-hati fitrah yang kosong itu dengan harapan hidup insan bertuhan. mengeluarkan mereka-mereka yang kering hatinya dengan kelembapan kasih sayang dari tuhan. menyemai indah kasih sayang seorang guru kepada anak-anak muridnya ibarat bapa dan anak. 


masakan tidak sanggup sahabat-sahabat baginda memperisaikan diri mempertahankan baginda dari dibunuh sehingga terkorban jiwa-jiwa yang suci itu di medan uhud.

masakan tidak separuh gila jadinya saidina Umar al Khattab tatkala mendengar berita kewafatan baginda.

masakan tidak sedihnya Bilal sehingga beliau berpindah jauh dari madinah selepas kewafatan Baginda dan tamatnya riwayat beliau dalam hati merintih rindu kepada nabi saw.


semua ini kerana apa?


kasih sayang.

No comments:

Post a Comment