Saturday 11 October 2014

Aussie #1 (Sydney)

untuk perjalanan bajet kali ini, macam biasa, untuk yg mengharapkan harga murah for sure air asia adalah pilihan terbaik korang. lebih awal korang book tiket, lebih murah harga tersebut. pernah kami survey awal harga tiket. perjalanan pergi balik ke Australia boleh kata dalam RM6++ . cukup murah dah tu. namun ada beberapa perkara yang berlaku, menyebabkan kami terpaksa lewatkan pembelian tiket. tengok-tengok harga dah naik RM9++. makaih.

persedian yang aku buat ambil masa berbulan-bulan juga ( kerana perancangan awal 2 minggu di sana). tanpa ada kawan yg nak jadi tourist guide kat sana, maknanya setiap pergerakan, perancangan harud teliti satu per satu.

Kuala Lumpur-Sydney-Melbourne-Kuala Lumpur










seludup.


selepas 6 jam. Finally touchdown at Sydney's Airport. Rasa excited yang membuak-buak memandangkan ini kali pertama aku jejakkan kaki ke luar negara. haha. sumpah excited. dengan cuaca yang memang cool. tak terlalu sejuk sampai menggigil. rasa macam duduk dalam bilik yang ada aircond.








dan benda pertama yang kena setelkan ialah, naik tren, pergi Central Station of Sydney. Dari sana kitorang kena naik bas untuk ke hostel yang kami dah book di Darlinghurst Road.






tiket airport link ini la tadi yang bawak kitorang terus ke pusat bandar Sydney, dari Sydney Airport

duta train


safely arrived at Central Station of Sydney.

" rilek brader, apa tengok-tengok. tak pernah tengok foreigner ke? :3 "

brader tu tengok lagi -.-"

last sekali, brader tu juga yg offer untuk tolong tangkap gambar kami berdua.
acah-acah jadi model

* mak, akim dah sampai * 




Central Station of Sydney. 

bas yg akan bawak pelancong tour pusing satu Sydney.

erkkk.

Sampai je di Central Station, kami pergi ke kaunter tiket berdekatan untuk beli tiket bas ke Melbourne. Perjalanan bas ke Melbourne ambil masa 12 jam kalau tak silap. jadi masa yang sesuai adalah beli tiket pukul 7 malam, dan 7 paginya kami akan sampai ke Melbourne. tiket pada kadar AUD70.




masa untuk check in bilik. just seberang jalan je dari pintu utama Sydney, dan korang akan nampak tempat menunggu bas. kat situ ada jadual perjalanan bas, cuma tahu di mana korang mahu berhenti dan rujuk jadual tersebut. setiap bas akan ada nombor ke lokasi masing-masing. jadi jangan tersilap. kalau blur, tanya orang.












              
auntie yang peramah :)

               
ala-ala bukit bintang.
               

              
* dah sampai *


             

             
check in dulu,
                 
asrama -.-"

                     




selesai check in. kami persiapkan segala yang patut, bahu pun dah lenguh usung beg yg berat. berehat sekejap. sebelum menjelajah pusing satu bandar Sydney. Dan pastilah akan ke Opera House :D

No comments:

Post a Comment