Friday 12 July 2013

Dialog with my grandma

aku :opah..akim lulus semua (sambil senyum kambing)

opah :alhamdulillah,tahniah..

aku :lega rasanya..Merasa juga naik tahun

opah :berapa tahun lagi ye akim belajar?

aku :insyaAllah,kalau xde apa2 problem,dalam 4 tahun lg insyaAllah habes..hehe(senyum lagi)

opah :hmm..4 tahun lg ye..kalau x tinggal lg 3 tahun je lg kan..sayanggg..

aku :(senyap)..

opah :xpela..ada hikmahnya tu..

aku :insyaAllah..

*************


"boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
(albaqarah:216)


just keep smiling brader n sistah... :)


bila kita rancang perjalanan sesuatu benda begitu begini..
tapi tak juga berjalan dengan sepatutnya..


bila kita pasak cita-cita nak jadi camtu camni..
tak juga tercapai impian kita..


bila kita nak rancang kawen dgn org tu org ni..
melepassss juga..

dalam doa mathurat kita selalu baca..


"wala takilna ila anfusana thorfata a'inn"
-dan janganlah engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh kami sendiri,walaupun pada kadar sekelip mata-




tapi kadang2 kita lupa..
kita rasa perancangan Allah itu sangat la berat..

tapi,
Allah ingatkan kita sebanyak dua kali..


"sesungguhnya di samping kesukaran,ada kemudahan"2x
(alinsyirah:5&6)



dugaan bertalu2 datang dan pergi..
seoalah2 tidak mampu dihadapi..
tatkala berasa putus harapan dan tidak yakin akan diri..

Allah tenangkan hati..

"laa yukaliifullahu nafsan illa wus a'ha"
-Allah tidak memberati manusia,melainkan sekadar tenaganya-
(al-baqarah:286)


x dinafikan..pengalaman menjadi pelajar "repeat" amat pedih sekali..tipu kalau aku kata aku x sedih..cukuplah sedih sekadarnya..sepanjang perjalanan balik ke kampung,aku "drive" dalam keadaan cuba menenangkan hati sebagai pelajar ulangan..aku cuba pujuk diri untuk terima apa je yg dah berlaku..

co-driver aku menyepi..
dia memahami..
aku perlukan masa untuk diri sendiri..

apa je benda yg memotivasikan aku untuk terus berdiri..?
ayat2 comel kat atas tadi..aku tahu segala yg berlaku bak kata opah aku

"ada hikmahnya tu"..


ini semua kenangan aku setahun yg lepas..
cukuplah penerbangan aku delayed setahun..

aku tak sabar nak sampai ke destinasi..
4 tahun lagi !

now lets keep standing and chase for our dreams..!


3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..plajar medik ukm kan..
    susah nak jumpa blog studnt medik ukm yg slalu aktif uptade blog. bz agaknya. sya nak mohon pendpt. sya dpt dua tawaran blajar . medik-ukm dan medik- usm-kle (prog under usm di india bwh tajaan mara)..
    dua2 bagus..sayang nak tolak either one. x dpt buat pilihan tanpa dorongan Allah. apapun keputusan sya redha dan yakin itu terbaik dri Allah. Mohon share sistem belajar, best ke x blaja di ukm atau apa2 tentang ukm.. trima kasih.

    ReplyDelete
  3. wsalam..
    tahniah,sebab ditawarkan mnjadi sebhgian dari dunia perubatan..
    untuk sistem pembelajaran medik UKM..sudi2 la untuk melawat blog
    http://kurakuramedic.blogspot.com/

    padat dengan informasi...
    semoga membantu :)

    ReplyDelete