Monday 25 February 2013

BENAR DIA MAHA PENGAMPUN..

assalamualaikum..

know what..?
pernah x kita terfikir,
betapa besar dan maha luasnya nilai kasih sayang Allah bg kepada hambanya??

"Sabda Rasulullah SAW bahawa Allah SWT telah berfirman: Aku adalah seperti sangkaan hambaKu terhadap Aku. Dan Aku bersamanya tatkala Dia mengingatiKu. Sekiranya dia mengingatiKu dalam dirinya, maka Aku akan mengingatinya dalam diriKu. Sekiranya dia mengingatiKu di khalayak ramai, maka Aku akan mengingatinya di depan khalayak ramai yang lebih mulia(para malaikat dan nabi-nabi). Jika hambaKu mendekatiKu sejengkal, Aku akan mendekatinya sehasta. Jika hambaKu mendekatiKu sehasta, Aku akan mendekatinya sedepa. Jika hambaKu mendekatiKu dalam keadaan berjalan, Aku akan mendekatiNya dalam keadaan berlari(cepat).” Hadith Qudsi Riwayat Bukhari dan Muslim. Hadith nombor 59 dalam Kitab Al-Wafi karangan Imam An-Nawawi."

tgok..Allah xnak mengalah walau dengan hambanya dalam menunjukkan nilai kasih sayang dan keampunan..
:') so sweet~


tapi....
ramai antara kita yg dah salah gunakan nilai kasih sayang yg Allah bg..
kita berterusan melakukan dosa..
baik yg terang atau tersembunyi..

benar...
iman manusia turun naik..
manusia mana yg x melakukan dosa...
tapi berapa ramai yg bila melakukan dosa,
mereka bertaubat dan memohon keampunan dari Allah..

ramai di kalangan kita ambil kesempatan terhadap nilai kasih sayang Allah kepada kita..
mereka menggunakan alasan ini untuk terus melakukan dosa2
berbanding untuk bertaubat kepada Allah..
padahal
Allah memberi ruang dan harapan sentiasa kepada kita
untuk kembali ke sisinya...

"Allah memanjangkan tanganNya pada waktu malam untuk mengampunkan pembuat dosa di waktu siang dan Allah memanjangkan tanganNya di waktu siang untuk mengampunkan pembuat dosa pada waktu malam sehinggalah terbit matahari dari barat." (Riwayat Ahmad dan Muslim)

mati tidak bersyarat tua..hidup tidak bersyarat muda..

"Ingatlah, Allah tidak sesekali melambatkan kematian seseorang ataupun sesuatu yang bernyawa apabila sampai ajalnya. Allah begitu mendalam pengetahuanNya berkenaan segala yang kamu kerjakan." (Surah Al-Munafiqun ayat 11)..

andai kita masih berterusan melakukan dosa ...
ingatlah
kalau bukan di dunia..
satu hari nanti DIA pasti akan marah

:'(
stop it before its too late...
pleasee


No comments:

Post a Comment