Saturday 21 June 2014

untitled

 



lebih kurang hampir dua bulan yang lepas peristiwa tersebut berlaku. Aku masih ingat dengan jelas. Abg din tiba-tiba datang menjengah bilik aku. Ada benda penting katanya.
jarang muka dia nampak bertandang ke bilik aku memandangkan kami tinggal berlainan blok. berlainan tingkat pula tu.

aku saspen.

" ada orang nak masuk islam ni man. "

laju sebutan beliau. tidak jelas.

" apa dia bang ? "

" ada orang nak masuk islam ni . huhu " senyum tersimpul di bibir beliau.

betul ke main-main ni? aku menduga.

selepas diperjelaskan, barulah aku maklum. sahabat kepada abg din. dia ada seorang kawan india. minat untuk mengetahui islam katanya. Abg din minta pertolongan dari aku, memandangkan aku pernah berurusan dengan pihak hidayah centre untuk program yg lepas.

menarik.

aku pun bersetuju. aku cuba maklumkan perkara tersebut kepada beberapa orang yg aku kenal yang berkhidmat dalam hidayah centre. Lama juga masa yang diambil untuk mereka respon mesej aku. sibuk agaknya.

beberapa minggu kemudian aku terima mesej respon salah seorang dari mereka.

alhamdulillah. respon pun !

Detail diambil, sekarang aku hanya perlu meletakkan kepercayaan kepada mereka. aku yakin. aku percaya mereka akan berusaha.

*****

alhamdulillah. baru sebentar tadi. seorang kakak dari hidayah centre hubungi aku. katanya mereka telah menjemput beliau untuk menghadiri satu event di bawah hidayah centre. Open Your Eyes Dinner.

" akak nak bagitahu, kawan yang luqman bagi nama tu, katanya dia nak ucap syahadah harini "

Allahurabbi. setelah hampir dua bulan berlalu. aku betul-betul tak sangka. memandangkan aku tidak menerima sebarang update dari pihak hidayah centre, aku ingatkan perkara tersebut sudah tidak dihiraukan.

Allah. hamba tersebut bukanlah sahabat aku yang dekat. bahkan juga aku lansung tak pernah melihat dia. hanya membantu sahabat kepada sahabat sahaja. tapi, keseronokan yang aku rasa sungguh tidak terkata.

Allah.

tidak ada apa yang aku pinta selain dari keredhoan Allah.

sungguh aku berterima kasih kepada pihak hidayah centre atas segala usaha mereka. Dan bersyukur kepada Allah kerana mencampakkan hidayah kepada hamba-hamba yang Dia kehendaki. Allahurabbi.


No comments:

Post a Comment