Wednesday 12 March 2014

Do i have any choices?





Masuk kalini dah beberapa kali aku asyik terfikir mengenai satu perkara.


Marhalah tarbiyah.


Orang kata, seorg ahli jemaah, sepatutnya aku berada di fasa kedua. Fasa takwin.


Apa tu ?


Org kata, fasa ni berfokuskan kepada pembentukan rijal-da'wah.



Benda ni yang buat aku sentap.

Rijal-da'wah?


Dari dulu lagi, aku rasa lain macam bila nak claim diri aku sebagai pendakwah. Dan aku banyak kali terfikir, merefleksi segala aktiviti harian aku, adakah wajar aku digelar pendakwah ?


Aku malu kalau org panggil aku pendakwah.



Memang,



Senang keluar dari mulut kata kita kena jadi pendakwah. Even aku juga selalu yakinkan diri bahawa aku adalah daie.



Susah.


Amalan aku lebih kenal diri aku sendiri. Kini aku terperangkap di antara dua entiti sama ada aku mahu berdiri dengan diri aku sendiri, atau terus diawangan bermain dengan teori.


Why not biar aku jadi macam dulu? Bebas. Bukannya aku jahat pun.


Dushhh.*penumbuk ke muka


Aku sedar.


Aku tak punya pilihan kan ?


Dulu aku ingat, menjadi pendakwah adalah satu pilihan.


Tapi bila dinilai atas dasar iman, ianya sebenar satu kewajipan.


I really do have no choice rite?







No comments:

Post a Comment