Monday 7 October 2013

untuk siapa ?





hari ni sekali lagi aku runsing.

bermula dari pagi,

banyak benda kena setelkan harini,

hal pengangkutan untuk clinical booth, proposal researh untuk medsoc, practical medsoc, BADAR, NGO ?

bertalu-talu mesej gerak kerja datang.


aku terdiam, Allah, banyak lagi benda tak siap ni.


satu-persatu aku cuba siapkan, sehingga aku tertidur pukul 3 lebih, dan berlanjutan sehingga 5.10pm.

" Allah, belum asar lagi. Nak ambik mak lagi . " 

aku terlambat dan tidak sengaja membiarkan emak aku menunggu sehingga 15 minit.



lepas selesai urusan petang tersebut, sekali lagi aku mengeluh.


"  banyaknya "


selesai maghrib, aku dimaklumkan lagi dengan beberapa gerak kerja.

Allah. kali ini jiwa betul-betul memberontak. aku rasa berkeseorangan. jujur, aku tak mampu.


alhamdulillah, di saat genting, aku dihadirkan seorang teman, membantu sedaya yang mampu, Allah, aku kembali bertenaga.


selesai semuanya. Aku cuba refleksi. apa yang terjadi ?

satu persoalan yang aku cuba timbulkan,


" kenapa hati aku rasa tidak tenang ? "

" Untuk siapa aku buat semua ini ? "


waktu itu aku sedar, niat aku telah banyak lari.


" untuk siapa ? untuk siapa kita buat semua ini ? "


Allah.

maafkan aku.

aku berasa tenang di sebalik syair ungkapan imam syafie :')



" bilamana terasa keras hatiku,dan terasa sempit perjalananku,
kau jadikan rayuan daripadaku sebagai jalan untuk mengharap keampunanmu"





untuk mendapatkan kemuliaan manusia..

dicerca, aku jadi marah.

untuk mendapatkan penghormatan manusia..

di maki, aku jadi gelisah.

untuk mendapatkan sokongan manusia..

di tolak, aku rebah.

rupanya,

niat aku sudah salah..

kalau niat kerana Allah..

itu semua mungkin sunnah.




No comments:

Post a Comment