Sunday 1 November 2015

Mimpi

Musykil bagaimana dia masih mampu hadir lagi dalam mimpi. Tidak berkata atau memandang rupa. Hanya menyampaikan mesej bertanya khabar. Entah apa ceritamu disana. Engkau pinta agar kutanyakan kabar berita. Tulisanmu panjang tidak ku ingat semua ayatnya. Cuma pinta agar aku teruskan bertegur sapa.

Bagaimana lagi mungkin kau hadir. Mustahil besarnya lebih dari angan pak pandir. Ku pandang langit sedar betapa besarnya jurang antara mimpi dan realiti. Rasa enggan ku bangun biar terus hanyut dibuat lena mimpi. Entah mengapa wahai mata kau buka sperti mahu aku teruskan derita. Biarkan saja aku sepi dalam mimpi. Andai itu bisa menggembirakan hati.

Ku bangun, muka ku basuh jiwa ku sergah. Jangan kau leka bisikan dunia. Pinta engkau agarku lemah tidak gagah seperti biasa. Biar ku rebah hina cium tanah pinta di manja. Kau jangan biarkan dirimu rebah. Renjang dunia seperti pejuang yang memegang mata pedang. Bisa hunus pedulikan apa yang datang. Rentap segala kesenangan yang punca diri kau leka. Tendang segala halangan meski kaki kau luka. Berpantang maut tidak takut ajal yang menerpa. Kau tepis buang leka dunia.

Aku bangun pedulikan semua. Sedar perjalanan kita tidak seindah coretan yg kita idamkan. Kau padamkan sebahagian, mulakan sebahagian. Kerna apa jua halangan, hari esok tetap akan datang. Sebelum mati, jangan takut utk terus padam memori lampau. Bisikkan pada diri. Sekali lagi kita mulakan hari baru pada masa-masa yang mendatang.

No comments:

Post a Comment