Saturday 25 January 2014

Find the reason that you can succeed !

Alhamdulillah


Tak lama aku bercuti di kampung kali ni.
Tapi yela,

Biar tak lama mana pun, asalkan bermanfaat.

Jujur aku kata, bila nak balik kampung, ada satu benda yang bermain dalam fikiran aku.

' amalan ' aku.

Dari sekolah asrama lagi, tidak dinafikan, di rumah adalah tempat yg paling senang untuk aku ' syahid ' bab-bab amalan ibadah.

Susah untuk bermujahadah di rumah, baca alquran pun jarang-jarang, solat berjemaah?

Maghrib saje, itu pun opah aku membebel-bebel.

Ini juga antara salah satu sebab, walaupun rumah aku di kl, lebih kurg 7 minit dari kolej kediaman, aku jarang balik rumah, sebab aku tak mampu nak istiqamah.

Kalau nak balik sekalipun, aku akan make sure yang aku dah selesai solat semua, baru balik rumah.


*****


Menjengah usia 22 tahun, aku cuba menilai diri.



" sampai bila aku nak jadi begini "



Esok atau lusa, mungkin aku akan mati.

Takkan ujian begini tak mampu aku nak hadapi ?




Sebelum pulang ke kampung, aku tanamkan azam.

InsyaAllah, cuti kali ni, aku tetapkan mutabaah amal yang tersendiri.


Alhamdulillah, sokongan opah tersayang disisi,
Sering menjadi kekuatan kepada diri.


Susah.

Memang susah.


Tapi kita kena cari alasan yang kita boleh berjaya.


Alhamdulillah, sepanjang di kampung, aku berjaya lengkapkan mutabaah amal yg ditetapkan.

Allahuakbar, aku rasa kepulangan kali ni lebih bermakna. :)


*****


Bukan nak membangga, cuba ingin berkongsi,

Andai ingin berubah, selagi belum mati, kita punyai masa,

Susah?

Itulah mujahadah,

Adakah usaha yg berat itu tidak dinilai mulia disisi Allah,

Susah-susah kita paksa diri untuk mandi pagi-pagi buta, naik motor dengan angin sejuk g kadang-kadang menggigil dibuatnya, apakah usaha itu tidak dikira?


Allah.


Kita semua mampu.

Tapi kena ada keazaman yang kuat,

Tanpa azam, semuanya hanya angan-angan.

Berazam, rancang, dan action !

Anda mampu berjaya.

Aku bukanlah baik, tapi aku berusaha menjadi orang yang baik-baik.



No comments:

Post a Comment